Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Chińczycy zajmują japoński statek

 27Z ciekawym przypadkiem zgubnych konsekwencji wkroczenia polityki w świat żeglugi mieliśmy do czynienia w jednym z chińskich portów. Zaaresztowano tam ogromny masowiec (226,434 dwt., rok bud. 2011) „Baosteel Emotion”, należący do japońskiego armatora Mitsui OSK Lines (MOL). Sprawa dotyczy długów, jakie MOL odziedziczył – zdaniem Chińczyków – po jednej z kompanii, włączonej do korporacji w 1998 roku. Historia ma jednak swoje korzenie jeszcze w 1936 roku, kiedy to jedna z japońskich firm wyczarterowała dwa statki chińskie, ale nigdy ich nie oddała, bo wybuchła wojna i statki zostały zatopione w działaniach zbrojnych.        

Ale po kolei. W 1936 roku japoński armator Daido wyczarterował na okres 12 miesięcy od chińskiej kompanii Czongwei dwa statki : „Shun Feng” oraz „Xin Tai Ping”. W trakcie trwania umowy, w 1937 roku, wybuchła jednak wojna chińsko- japońska i Cesarstwo Japonii zarekwirowało jednostki. Przez pewien czas służyły one w marynarce wojennej kraju kwitnącej wiśni, aż wreszcie zostały zatopione. Założyciel firmy Czongwei – Czen Szuntong nigdy jednak nie pogodził się ze stratą i przez kolejne dekady szukał sprawiedliwości w sądach.

W latach powojennych oba kraje nie utrzymywały ze sobą normalnych relacji dyplomatycznych m.in. z powodu pretensji o reparacje wojenne. Wreszcie w 1972 roku uzgodniono deklarację, w której zarówno Chiny jak i Japonia zrzekły się wzajemnych roszczeń o odszkodowania za straty wojenne. Na deklarację tą powoływał się sąd w Tokio w 1974 r., oddalając pozew syna Czena o zwrot pieniędzy za nie zwrócone dwa statki.

Sprawa odżyła jednak, gdy wnukowie Czena Szutonga, złożyli wniosek w Morskim Sądzie w Szanghaju w 1988 roku. Postępowanie toczyło się bardzo długo, ale ostatecznie, w 2007 roku sąd szanghajski nakazał kompanii MOL zwrot pieniędzy. Dlaczego pozwanym jest MOL – firma, która powstała w 1964 roku ? Ano dlatego, że główny sprawca Daido, w 1964 roku połączył się z inną firmą, tworząc Japan Line, a ten z kolei później połączył się z Yamashita-Shinnihon Steamship, tworząc Navix Line. Ten został włączony do MOL w 1998 roku.

MOL odwołał się od wyroku z 2007 ale najpierw Wyższy Sąd Ludowy w Szanghaju a potem w 2010 r. Chiński Sąd Najwyższy, odrzuciły to odwołanie. W 2011 roku Morski Sąd w Szanghaju ponownie wystąpił do japońskiego armatora o uregulowanie rachunku sprzed dziesiątek lat. W razie odmowy zagroził zaaresztowaniem jednego ze statków MOL, którą to groźbę wreszcie wcielono w życie niedawno, a jej ofiarą stał się m/v „Baosteel Emotion”. Jeśli MOL w dalszym ciągu nie uzna starych długów – statek zostanie wystawiony na licytację i sprzedany.

Japończycy uznali areszt „Baosteel Emotion” za pogwałcenie prawa międzynarodowego akt, który „wykoleja długoletnie wysiłki obu krajów normalizacji stosunków dyplomatycznych”.

Skomentuj artykuł