Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Francuzi budują prom z napedem LNG

20-1Najważniejszy francuski operator promowy działający w obszarze Kanału la Manche – Brittany Ferries podpisał kontrakt inwestycyjny na budowę dużego promu pasażersko-samochodowego o napędzie LNG. Jednostka zostanie zbudowana we francuskiej stoczni koncernu STX w Saint-Nazaire.

   Wybór alternatywnego napędu ma związek z wejściem od stycznia przyszłego roku nowych przepisów, dotyczących stosowania w tzw. strefach ECA, obejmującej m.in. Kanał la Manche, bardzo drogiego paliwa o zawartości siarki 0,1 proc. (MGO – Marine Gas Oil). Wcześniej Brittany Ferries zapowiadały, że bez pomocy z zewnątrz, konieczność stosowania paliw niskosiarkowych, po prostu zrujnuje firmę. Z symulacji wynikało, że stosowanie się do nowych przepisów zwiększy wydatki Brittany Ferries na paliwo z obecnych 65 mln funtów do co najmniej 100 mln funtów.

       Chociaż latach 2009-2012 kompania wygenerowała ok. łącznie 70 mln euro strat, jednak ubiegły rok okazał się nieco lepszy, dzięki czemu znalazły się środki na wkład własny dla nowej inwestycji.

      Zamówiona właśnie w Saint-Nazaire jednostka reklamowana jest jako „największy na świecie prom na świecie o napędzie LNG”. Pod względem możliwości przewozu pasażerów będzie jednak mniejszy od należącego do fińskiej Viking Line – m/f „Grace Viking”. O ile bowiem francuski statek będzie przewoził 2400 pasażerów, o tyle Finowie mogą na swoim promie przewozić 2800 pasażerów.

       Koszt jednostki Brittany Ferries ocenia się na podobną kwotę, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku m/f „Grace Viking”, a więc ok. 250-270 mln euro. Ma być gotowa wiosną 2017 roku.

       Nowy prom zastąpi dotychczasowy okręt flagowy „Pont Aven” (bud. 2004 r.) na najdłuższym połączeniu armatora z Plymouth do Santander w Hiszpanii. „Pont Aven” zostanie przesunięty na trasę Portsmouth-St. Malo, natomiast z floty armatora wycofany zostanie najstarszy statek – m/f „Bretagne” (bud. 1989 r.)

     Jak zapowiada Brittany Ferries na nowym promie znajdzie się wiele atrakcji, które umilą pasażerom stosunkowo długą 20-godzinną podróż. Będzie tu więc m.in. basen pływacki, dwa kina, SPA z panoramicznymi oknami, biblioteka dla miłośników książek – poza tym zwyczajowe sklepy, restauracje i bary. Trzydzieści kabin będzie przygotowanych dla miłośników zwierząt domowych.

Skomentuj artykuł