Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Miasta na burtach statków PŻM

Koszalin rufaW listopadzie tego roku Polska Żegluga Morska odbierze ze stoczni pierwszy statek z nowego programu inwestycyjnego na lata 2015-2020. Przypomnijmy, iż na chwilę obecną zakłada on budowę 18 statków, w tym 12 o nośności 38.500 DWT ze stoczni Yangfan w Zhoushan (Chiny) oraz 6 o nośności 36.500 laker type ze stoczni Jiangsu Yanzijiang w Jiangying City (Chiny). Wszystkie statki mają status potwierdzonych.
Znamy już wstępne terminy dotyczące budowy i odbioru poszczególnych jednostek oraz ich nazwy. Nazwy statków-miast są już ostateczne, natomiast nazwy „jeziorowców” to dopiero propozycje. Szczegółowe terminy produkcji statków mogą jeszcze ulec zmianie.

Grupa statków typu handysize o nośności 38.500 DWT ze stoczni Yangfan :

1. „Armia Krajowa” : cięcie blach – 03.02.15., stępka – 24.07.15., 27.09.15., dostawa – 11.12.15.
2. „Legiony Polskie” : cięcie blach – 03.03.15., stępka – 13.08.15., wodowanie – 27.09.15., dostawa – 15.01.16.
3. „Szare Szeregi” : cięcie blach – 20.04.15., stępka – 22.09.15., wodowanie – 06.11.15., dostawa – 20.03.16.
4. „Solidarność” : cięcie blach – 04.06.15., stępka – 01.11.15., wodowanie – 27.01.16., dostawa – 21.04.16.
5. „Tczew” : cięcie blach – 19.07.15., stępka – 16.12.15., wodowanie – 01.04.16., dostawa – 30.06.16.
6. „Drawno” : cięcie blach – 02.09.15., stępka – 30.01.16., wodowanie – 16.05.16., dostawa – 25.07.16.
7. „Karlino” : cięcie blach – 06.11.15., stępka – 04.04.16., wodowanie – 30.06.16., dostawa – 13.09.16.
8. „Sopot” : cięcie blach – 21.12.15., stępka – 19.05.16., wodowanie – 14.08.16., dostawa – 23.10.16.
9. „Gryfino” : cięcie blach – 04.02.16., stępka – 03.07.16., wodowanie – 28.09.16., dostawa – 12.12.16.
10. „Barlinek” : cięcie blach – 20.03.16., stępka – 17.08.16., wodowanie – 12.11.16., dostawa – 21.01.17.
11. „Nowogard” : cięcie blach – 04.05.16., stępka – 01.10.16., wodowanie – 27.12.16., dostawa – 27.03.17.
12. „Ustka” : cięcie blach – 18.06.16., stępka – 27.12.16., wodowanie – 25.02.17., dostawa – 06.05.17.
Grupa statków typu „laker” o nośności 36.500 DWT ze stoczni Jiangsu (wstępne propozycje nazw – nie zatwierdzone) :

1. „Gardno” : cięcie blach – 14.11.15., stępka – 26.05.16., wodowanie – 18.08.16., dostawa – 05.01.17.
2. „Jamno” : cięcie blach – 01.02.16., stępka – 19.08.16., wodowanie – 27.10.16., dostawa – 17.03.17.
3. „Narie” : cięcie blach – 01.08.16., stępka – 21.01.17., wodowanie – 30.03.17., dostawa – 29.07.17.
4. „Wigry” : cięcie blach – 08.10.16., stępka – 01.04.17., wodowanie – 14.06.17., dostawa – 07.10.17.
5. „Jagodne” : cięcie blach – 20.12.16., stępka – 15.06.17., wodowanie – 07.09.17., dostawa – 05.01.18.
6. „Niegocin” : cięcie blach – 07.03.17., stępka – 16.11.17., wodowanie – 16.11.17, dostawa – 26.03.18.

Jeśli sprawdzą się prognozy i od przyszłego roku rynek żeglugowy zacznie wreszcie wychodzić z kryzysu, to we wspomnianym okresie 2015-2020 roku planowanych jest do sprzedaży zaledwie cztery statki. W tym roku planowane są do sprzedaży : m/s „Ziemia Cieszyńska” i m/s „Solidarność”, a w kolejnych latach pierwsze statki z serii ze stoczni w Warnie : „Daria” i „Diana”.
A zatem ze stanem floty ok. 75 jednostek PŻM powinna wrócić do poziomu posiadanej floty, jaką miała przed kryzysem.

Skomentuj artykuł