Portal informacyjny dla polskich marynarzy

norman atlantic

Pożar na „Norman Atlantic”

Anderas Oikonomou miał złe przeczucia, zanim jeszcze wsiadł na pokład promu „Norman Atlantic”. „Wsiadamy ?” – zapytał swoją żonę, Elenę, gdy zbudowany w 2009 roku ro-pax przygotowywał się do przyjęcia pasażerów z portu Igoumenitsa w zachodniej Grecji.

Polscy żołnierze

Ochronić statek przed piratami

Od 2007 roku działa w Szczecinie firma Maritime Safety & Security. Założył ją komandor podporucznik rezerwy Sebastian Kalitowski, były dowódca grupy specjalnej płetwonurków w jednostce Formoza, ekspert bezpieczeństwa morskiego, biegły sądowy w dziedzinie piractwa i terroryzmu morskiego.

Fot. Łukasz Zakrzewski

Szanuj swoją kabinę

Jak głosi znane powiedzenie, statek jest drugim domem marynarza. To bez wątpienia prawda, bo przecież co najmniej połowę roku spędzamy właśnie na statku. Chcę zatem poruszyć temat kabin. Kabina jest dla wszystkich członków załogi prywatnym miejscem przeznaczonym dla snu i odpoczynku, azylem, w którym można na parę godzin odizolować się od pozostałych kolegów. Każdy z nas przecież potrzebuje odrobinę prywatności. Powinna być zatem czysta, zadbana, przytulna. A jak jest naprawdę?

Grounded ship1

Statek na mieliźnie – poradnik

Wejścia statków na mielizny zdarzają się nadal, pomimo coraz nowocześniejszego wyposażenia nawigacyjnego. Nie wdając się w analizę najczęściej popełnianych błędów nawigacyjnych przy tej okazji, chciałbym skoncentrować się na omówieniu postępowania kapitana (oficera wachtowego) po wystąpieniu takiego zdarzenia.

32--1

Statek na doku

W październiku 2012 r. miał miejsce remont klasowy masowca PŻM m/v „Kociewie” w Gdyńskiej Stoczni Remontowej „Nauta”, połączony z dokowaniem statku. Poniżej przedstawiam Czytelnikom, jak to się odbywa, jak przebiega taki remont.

27-1

Tragiczny wypadek na wycieczkowcu

Na wycieczkowcu „Thomson Majesty” stojącym w porcie Santa Cruz de la Palma na Wyspach Kanaryjskich doszło do koszmarnego wypadku z udziałem członków załogi. Podczas ćwiczeń szalupowych, łódź wraz z marynarzami spadła z dużej wysokości na wodę a pięć osób poniosło śmierć na miejscu.

Na Podlasiu

Kiedy wzywać kapitana na mostek ?

Jak wskazuje praktyka, orzecznictwo organów analizujących wypadki morskie, w sytuacji zagrożenia wielu oficerów wachtowych popełniało podstawowe błędy w zakresie prawidłowego powiadamiania kapitana o niebezpieczeństwie. Skutki bywały często wysoce negatywne, również dla nich. Myślę więc, że warto przypomnieć podstawowe prawidła wzywania dowódcy na mostek.

narkotyki1

Współczesny koszmar kapitana

W obecnych czasach to nie sztormów i burz najbardziej boją się kapitanowie statków. W dobie restrykcyjnych przepisów, które często dany kraj interpretuje po swojemu, to wizja pobytu w obcym więzieniu z dala od bliskich, spędza z powiek sen wielu dowódców.

1-8

Chrzest na mv WARMIA

Przykładem utrzymywania wysokiej kultury osobistej na statkach jest kultywowanie starych tradycji marynarskich. Wśród morskich zwyczajów i obyczajów od zawsze najważniejszym był chrzest morski.

nawigacja2

Zasady wachty nawigacyjnej

Wszyscy oficerowie pokładowi mają oczywiście swój styl pracy na mostku, oparty na dłuższym lub krótszym doświadczeniu zawodowym. Proszę zatem nie traktować poniższych uwag jako instruktażu, pouczania, wykładu. Jest to tylko przypomnienie podstawowych zasad opartych na doświadczeniu wielu pokoleń nawigatorów.