Portal informacyjny dla polskich marynarzy

1-8

Chrzest na mv WARMIA

Przykładem utrzymywania wysokiej kultury osobistej na statkach jest kultywowanie starych tradycji marynarskich. Wśród morskich zwyczajów i obyczajów od zawsze najważniejszym był chrzest morski.

nawigacja2

Zasady wachty nawigacyjnej

Wszyscy oficerowie pokładowi mają oczywiście swój styl pracy na mostku, oparty na dłuższym lub krótszym doświadczeniu zawodowym. Proszę zatem nie traktować poniższych uwag jako instruktażu, pouczania, wykładu. Jest to tylko przypomnienie podstawowych zasad opartych na doświadczeniu wielu pokoleń nawigatorów.

kapitan2

Czym jest wypadek dla kapitana ?

Wypadki zdarzają się w każdej dziedzinie życia. Na morzu również. Codziennie niemal dochodzi do jakiegoś niebezpiecznego zdarzenia – wejścia statku na mieliznę, zderzenia, uderzenia o przeszkodę, pożaru, przesunięcia ładunku, dużego przechyłu. Czym jest takie zdarzenie dla kapitana? Co oznacza w jego życiu? Czy ma wpływ na jego dalszą karierę?

Barracuda_with_prey

Niezdrowa barakuda

Statek stał na kotwicowisku na Antylach Holenderskich bunkrując paliwo. Część wolnych od pracy członków załogi łowiła ryby. Złowili dużą barakudę. Pomimo, że na statku był zapas ryb mrożonych, załoga nie mogła oprzeć się pokusie zjedzenia świeżej barakudy. Ryba została więc przygotowana i zaserwowana załodze.

manewry2

Załoga na manewry

Dwa długie dzwonki… Alarm: „Załoga na manewry”. Oczywiście zna je każdy marynarz, ale Czytelnikom nie obeznanym ze sprawami żeglugi morskiej objaśnić należy, że „manewry” to przygotowanie załogi do cumowania lub odcumowania statku, a także do jego przeholowania lub dokowania.

kuchnia1

Na marynarskich stołach

Kiedy obejrzałam film „Kucharze historii”, pomyślałam, że powinien powstać film „Kucharze statkowi”. Byłby równie ciekawy. Kuchnia i statkowe menu, to ciągle bardzo ważny element marynarskiego życia.

Coast Guard

Nieświadomi przemytnicy

Większość statków, zawijających do portów Kolumbii i Wenezueli jest przeszukiwanych przez wynajętych nurków, którzy badają ich kadłuby pod lustrem wody. Czynności te są niezbędne, jeśli armator i załoga nie chce wpaść w poważne kłopoty z tytułu ewentualnego wykrycia przemytu narkotyków.

Wypadki 1

Tzw. głupie wypadki morskie

Wypadki morskie to nie tylko groźne zderzenia, wejścia na mieliznę, pożary. Czasami są to drobne incydenty, które jednak mają dla ich uczestników tragiczne skutki. Zazwyczaj prozaiczne są również przyczyny i okoliczności takich zdarzeń: nieuwaga, pośpiech, roztargnienie, a czasem wręcz bezmyślność i brak wyobraźni.

Blindy1

W morską podróż bez biletu

Pasażerowie na gapę, podróżujący na statkach handlowych, to problem stary jak sama żegluga. Określani jako blindy (z ang. blind – ślepy), czy też jako stowaways, są od setek lat utrapieniem armatorów, których statki wybierają do transportu w poszukiwaniu lepszego życia.

Thalassa_01

Kobiety na statku ? Oczywiście !

Istnieje niezliczona ilość przesądów mówiąca o tym, że kobieta na pokładzie statku przynosi pecha. W epoce żaglowców pogląd ten był na tyle powszechny, że obecność kobiet na morzu ograniczona była jedynie do niezbędnego minimum, a próbami odczarowania tego zabobonu były wspaniałe galiony pań z gołymi piersiami, które do dziś możemy podziwiać na licznych żaglowcach.