Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Worker scrapping ship at Alang scrap yard. Gujarat, India

Trwa dyskusja na temat recyklingu statków

Dyskusje nad ostatecznym kształtem unijnej dyrektywy w sprawie złomowania statków wciąż trwają. Po opracowaniu ostatecznego kształtu regulacji i opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wejdą one w życie w okresie do pięciu lat.

marynarze

Weszła w życie Konwencja o Pracy na Morzu

20 sierpnia br. weszła w życie, długo oczekiwana, Konwencja o Pracy na Morzu (Maritime Labour Convention) zwana „MLC”. Nowa Konwencja rewiduje i zawiera kompleksowo przepisy dotyczące międzynarodowego morskiego prawa pracy, występujące dotychczas w 36 oddzielnych konwencjach i rekomendacjach Międzynarodowej Organizacji Pracy(MOP). Najstarsza z nich pochodzi jeszcze z 1920 roku.

Balasty

Zamieszanie z balastami

Branża żeglugowa ze Szlaku Św. Wawrzyńca oraz Wielkich Jezior z wielką ulgą przejęła decyzję władz Stanu Nowy Jork o przesunięciu w czasie wprowadzenia swoich niezwykle restrykcyjnych przepisów dotyczących wymiany wód balastowych. Stan ten nie będzie więc wymagał na razie od armatorów spełnienia swoich standardów, które są sto razy wyższe, w stosunku do standardów międzynarodowych.

CARNIVAL GLORY

Nowe przepisy – dla dobra pasażerów ?

Wejście na skały w styczniu br. wycieczkowca „Costa Concordia” będzie miało wpływ na zaostrzenie i tak bardzo restrykcyjnych przepisów bezpieczeństwa obowiązujących wszystkie promy pasażerskie i towarowe, pływające po europejskich wodach.Jak ujawnił unijny minister transportu Siim Kallas nowe przepisy mają dotyczyć zwłaszcza zmian w trzech sferach : planowania podróży statku, dostępu do kapitańskiego mostku podczas najtrudniejszych etapów rejsu oraz zwiększenia ilości kamizelek ratunkowych, wraz z ułatwieniem ich dostępu.

4-4

Nadchodzi ECDIS

Już od 1 lipca tego roku wszystkie nowe statki pasażerskie o wielkości powyżej 500 GT oraz tankowce o wielkości powyżej 3 tys. GT będą musiały być wyposażone w system nawigacji elektronicznej ECDIS. W kolejnych latach obowiązkiem tym zostaną objęte również inne grupy statków (nowych i eksploatowanych).