Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Raport na temat piractwa

VLUU L100, M100  / Samsung L100, M100Biuro Morskie (Marine Bureau) Międzynarodowej Izby Handlowej (International Chamber of Commerce) opublikowało statystyki dotyczące aktów piractwa w roku 2014.
Wzrost globalnej liczby uprowadzonych jednostek w roku 2014 – do 21 (w porównaniu z liczbą dwunastu w roku 2013) spowodowany został przez nasilenie porwań małych zbiornikowców u wybrzeży Azji Południowo-Wschodniej. W ubiegłym roku piraci wzięli jako zakładników 442 członków załóg (w porównaniu z 304 w roku 2013).
W ubiegłym roku – wedle danych Biura – na całym świecie odnotowano 245 przypadków usiłowania piractwa, co stanowi 44% spadek w stosunku do roku 2011, kiedy to odnotowano najwyższy poziom aktywności m.in. somalijskich piratów.
W roku 2014 somalijscy piraci byli odpowiedzialni za 11 ataków, z których – jak podaje Biuro – wszystkie zostały udaremnione. Mimo to, Biuro zastrzega, że zagrożenie to nie zostało wyeliminowane i wciąż zachodzi konieczność przestrzegania szczególnych środków ostrożności u wybrzeży Somalii.
W ubiegłym roku, na całym świecie, porwano 21 statków, dokonano wrogiego wejścia na pokład 183, a 13 statków zostało ostrzelanych. Na skutek aktów piractwa śmierć poniosło czterech marynarzy, 13 zostało rannych, zaś 9 uprowadzono.
W tym miejscu warto również wspomnieć, iż niedawno doszło do zwolnienia czterech tajskich rybaków przetrzymywanych przez somalijskich piratów – po blisko 5 latach niewoli. Byli oni członkami załogi pływającego pod banderą Tajwanu statku (FV) „Prantalay 12” uprowadzonego w kwietniu 2010 roku. Przyjmuje się, iż byli to dotychczas najdłużej przetrzymywani przez somalijskich piratów zakładnicy. W niewoli znajdowali się oni bowiem przez 1776 dni.

Indonezja

Piractwo w tym regionie jest szczególnie nasilone na wodach wokół wyspy Bintan i Morzu Południowochińskim. Wedle danych Biura, odnotowano tam w ubiegłym roku 11 porwań statków.

Afryka Zachodnia

W Afryce Zachodniej zanotowano 41 incydentów, choć Biuro zastrzega, iż wiele ataków mogło nie zostać zgłoszonych. Pięć statków zostało porwanych (w tym: trzy zbiornikowce, jeden statek zaopatrzeniowy oraz jeden rybacki). Ostatni przypadek porwania zbiornikowca zgłoszony został w lipcu ubiegłego roku.
Spośród 18 ataków u wybrzeży Nigerii, 14 skierowanych było przeciwko statkom związanym z przemysłem naftowym. Większość z nich stanowiły zbiornikowce, porwane w celu zrabowania ładunku i przelania do mniejszych jednostek. Na początku 2014 roku doszło do szeregu ataków na południe i zachód od terminala naftowego w Brass.
W okolicach wybrzeża Ghany, w czerwcu oraz lipcu ubiegłego roku porwane zostały trzy statki, z których jeden był jednostką rybacką. Eksperci Biura uważają, że statek ten został uprowadzony w celu jego przestępczego używania (jako statek matka) do porwań zbiornikowców w okolicach Nigerii. Biuro podaje również, że przestępcy weszli na pokłady łącznie siedmiu statków zakotwiczonych w Pointe-Noire (w Republice Konga).

Bangladesz

W Bangladeszu w roku 2014 odnotowano 21 incydentów (w porównaniu z 12 w 2013 r.), z czego 17 dotyczyło jednostek zakotwiczonych. Jednokrotnie usiłowano również porwać statek. Większość incydentów dotyczyła kradzieży, choć Biuro podaje, że w jednym przypadku wzięto nawet zakładników, zaś w innych – dwóch członków załogi odniosło obrażenia.

Artur Pomorski, Adam Organiszczak
Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego
w Szczecinie

Skomentuj artykuł