Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Farma Bard 1

Niemcy czerpią energię z morskiego wiatru

Na Morzu Północnym rozpoczęła pracę największa niemiecka elektrownia wiatrowa postawiona na szelfie morskim BARD Offshore 1. Składa się ona z 80 turbin, każda o mocy 5 megawatów. Farma znajduje się ok. 100 km na północny zachód od wyspy Borkum (pn-zach od Bremerhaven), gdzie głębokość morza wynosi 40 metrów. Łączna moc elektrowni, tj. 400 MW wystarcza na zaspokojenie potrzeb energetycznych 400 tysięcy gospodarstw domowych.

8-Stena Germanica fot. Tina

Będą pływać na … alkoholu

Armatorzy, których statki pływają w tzw. strefie ECA obejmującej m.in. Bałtyk, odliczają czas do wejścia w życie nowych przepisów odnośnie konieczności używania drogich paliw niskosiarkowych. Sposobem uniknięcia tych wydatków, jest stosowanie paliw alternatywnych, takich jak metanol.

13-JU

Pamiątka z polskiego wraku

Brytyjska Agencja Morska i Straży Wybrzeża (MCA) poinformowała o możliwości przekazania polskim muzealnikom tablicy ze znakiem armatorskim, z wraku przedwojennego parowca s/s „Cieszyn”. Statek ten został zatopiony przez niemieckie samoloty w marcu 1941 roku.

tradycje1

Morskie tradycje i przesądy

Człowiek żeglujący od najdawniejszych czasów po morzach i oceanach był bezradny wobec groźnych sił przyrody. Uzależniony od zjawisk żywiołu poddawał się łatwo magii zjawisk nadprzyrodzonych. Ukierunkowały one obyczajowość wielu pokoleń żeglarzy i marynarzy, a niektóre z nich przetrwały do czasów współczesnych w formie legend czy przesądów.

Lokomotywy

Z lokomotywami na pokładzie

Pływającemu na peżetemowskiej linii zachodnioangielskiej kpt. ż.w. Zbigniewowi Sakowi na początku lat 60. przydarzył się niecodzienny ładunek. Wyprodukowane w fabryce Vulcan Foundry w Liverpoolu lokomotywy elektryczne typu Bo-Bo. W Polsce ich odbiorcą były Polskie Koleje Państwowe.

10-1

Superkontenerowiec napedzany LNG

Japońska stocznia Kawasaki Heavy Industries zbuduje największy statek na świecie napędzany paliwem LNG. Będzie to kontenerowiec, mogący przewozić 9000 teu. Projekt został już zaakceptowany przez norweskiego klasyfikatora Det Norske Veritas.