Portal informacyjny dla polskich marynarzy

25

Esesman na burcie kolosa

W stoczni w Rotterdamie trwa proces wyposażania największego statku na świecie – „Pieter Schelte”. Jednostka przeznaczona do budowy i demontażu morskich platform wiertnicznych oraz kładzenia podwodnych rurociągów ma być gotowa latem tego roku. Statek został ochrzczony imieniem Pietera Schelte, który w czasie wojny służył w Waffen-SS.

22-LNG-bunkering-in-Europe

Powstają bunkierki LNG

Pierwsza bunkierka LNG na świecie to jednostka służąca do obsługi promu „Grace Viking”. Należy do szwedzkiej firmy AGA, z niemieckiej grupy kapitałowej Linde. Sama bunkierka o nazwie „Seagas”, powstała z przeróbki starego, zbudowanego w 1974 roku niewielkiego (48 metrów długości) norweskiego promu samochodowego „Fjalir”. Na jego pokładzie po prostu zainstalowano duży zbiornik, w którym mieści się ok. 70 ton gazu. Koszt konwersji, wykonanej w jednej ze szwedzkich stoczni wyniósł 1,7 mln dolarów.

21--3

Cruisery ostatnim bastionem Europy

Europie pozostał ostatni bastion, jeśli chodzi o produkcję stoczniową dużych statków – sektor oceanicznych, luksusowych cruiserów. W chwili obecnej w stoczniach zamówionych jest 21 cruiserów, z tego 19 w stoczniach europejskich. Jak twierdzą znawcy rynku, przyczyna dominacji Europy w tym sektorze jest prosta : to zbyt drogie statki by ich budowę powierzać stoczniom, które nie mają na tym polu żadnego doświadczenia.

Ekologiczny Triple-E

Eco statki chwytem reklamowym ?

Armatorzy, którzy w chwili obecnej decydują się na podpisywanie nowych kontraktów inwestycyjnych, często decydują się na droższe nawet o ok. 40 proc. statki, ale reklamowane jako superoszczędne, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Są tacy, jak np. kompania Maersk Line, którzy uczynili z takich jednostek podstawę swojego wizerunku marketingowego. Nic w tym dziwnego, w czasach gdy paliwa żeglugowe są coraz droższe i gdy zakup bunkru stanowi do 40 proc. kosztów bieżącej eksploatacji floty.

20-1

Francuzi budują prom z napedem LNG

Najważniejszy francuski operator promowy działający w obszarze Kanału la Manche – Brittany Ferries podpisał kontrakt inwestycyjny na budowę dużego promu pasażersko-samochodowego o napędzie LNG. Jednostka zostanie zbudowana we francuskiej stoczni koncernu STX w Saint-Nazaire.

Hamburg 1

Port Hamburg kontra ekolodzy

Niezwykle ważna inwestycja dla przyszłości jednego z największych europejskich portów będzie znów przesunięta w czasie. W listopadzie br. Federalny Sąd Administracyjny (FSA) w Lipsku nie wydał wyroku w sprawie pogłębienia kanału Łaby prowadzącego do portu w Hamburgu.

NEWCASTLE en Sanlucar de Barrameda navegando por el rio Guadalqu

Upadek po 282 latach

Smutnym symbolem obecnego głębokiego kryzysu na rynku żeglugowym będzie z pewnością upadek najstarszego armatora na świecie – brytyjskiego Stephenson Clarke Shipping Ltd. Znany w branży jako Stevie Clarke został założony w 1730 roku.

Fot. Christian Plague

Wkrótce przypłyną gazowce

W 2014 roku rozpocznie przyjmowanie gazu polski terminal w Świnoujściu. Wiadomo już, że zgodnie z zawartą umową przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) kontrakt ten będą obsługiwać statki należące do katarskiej firmy Nakilat. Po arabsku Nakilat to po prostu „przewoźnik”. Statki, które przypłyną do Świnoujścia mają piękne nazwy : Al Sheehaniya, Al Ghashamiya, Al Khattiya czy Al Bahiya.

CMA CGM Andromeda, Containerschiff

Firmy walczą o rynek

Czołowe biuro analityczne rynku kontenerowego Alphaliner przewiduje, że obecny rok będzie dla armatorów tego sektora czasem walki na śmierć i życie. Zdaniem biura, największe szanse przeżycia mają jedynie najsilniejsi, którzy dodatkowo wzmocnią swoją konkurencyjność pozostając w potężnych sojuszach.