Portal informacyjny dla polskich marynarzy

15-3

Tunel z Niemiec do Danii wciąż w fazie przygotowań

Duński minister transportu przedłożył Parlamentowi w Kopenhadze Ustawę Budowlaną (Construction Act), dotyczącą jednej z najważniejszych europejskich inwestycji transportowej – budowy tunelu pod Cieśniną Fehmarn. Przyjęcie tej ustawy ma dać oficjalnie „zielone światło” dla rozpoczęcia budowy 18-kilometrowego podwodnego połączenia drogowo-kolejowego z duńskiego Rodby na wyspie Lolland do niemieckiego Puttgarden, leżącego na północ od Hamburga. Tunel pod cieśniną Fehmarn powinien znacznie usprawnić komunikację pomiędzy północnymi Niemcami oraz krajami skandynawskimi.

18-1

Narkotykowa kontrabanda

Jak uważają celnicy i służby antynarkotykowe, Rotterdam stał się obecnie najważniejszym punktem przerzutowym narkotyków przybywających tu z Ameryki Południowej i Azji i następnie rozprowadzanych po całej Europie. Dla baronów narkotykowych kuszącym jest powszechnie znany fakt, że pod kątem obecności narkotyków, sprawdza się jedynie 50 tysięcy kontenerów z 11 milionów, jakie rocznie przypływają do tego portu.

Shackleton: Death or Glory

Śladami Ernesta Shackeltona

W lutym tego roku, polski jacht „Selma Expeditions” z polską, 11- osobową załogą, pod dowództwem kpt. Piotra Kuźniara, dopłynął na żaglach do końca Zatoki Wielorybów (Morze Rossa). Kapitan na brzegu Antarktydy zatknął biało-czerwoną banderę. Jest to pierwszy w historii jacht, który dotarł tak daleko na samych żaglach. W to miejsce na krańcu świata docierają jedynie statki z mocnymi silnikami.

38-3

Niepewny los słynnego transatlantyku

Ważą się losy jednego z najsłynniejszych statków, które kiedykolwiek pływały we flocie Stanów Zjednoczonych. S/s „United States”, bo o nim mowa, z eksploatacji wycofany został dokładnie 45 lat temu. Od tego czasu jednostka przechodziła z rąk do rąk, a nowi właściciele mieli wiele śmiałych planów, jak wykorzystać okręt dla celów komercyjnych. Niestety, zamierzeń tych nigdy nie zrealizowano a s/s „United States” przeholowany w 1996 roku do portu w Filadelfii, do dziś dnia tam stoi, obecnie będąc już jedynie starym wrakiem.

21- ocean

Najgorszy sztorm 2014

Jednym z najgorszych sztormów ubiegłego, 2014 roku, był ten, który szalał w lutym na Zatoce Biskajskiej i w okolicach Wysp Brytyjskich. Kapitan jednego ze statków, będącego wówczas na „biskajach” opowiadał, że w jego długoletniej karierze morskiej nie widział jeszcze tak piekielnych fal. Jego zdaniem warunki pogodowe na tym akwenie były najgorsze od 27 lat.

Fot. Marek Czasnojć

Polonia – piękna dzięwiętnastolatka

Dziewiętnaście lat temu, w czerwcu 1995 roku, prom „Polonia” rozpoczął regularne rejsy na linii Świnoujście – Ystad. Był wówczas największym, najnowocześniejszym i najnowszym polskim promem. Zbudowała go norweska stocznia Langsten Group. A wystrój wnętrz opracowała jedna z najlepszych norweskich firm projektowych – Arne Johanson.

Flor de la Mar

Legendarny skarb odnaleziony ?

Niedawno świat odkrywców podwodnych skarbów zelektryzowała wiadomość o odnalezieniu wraku portugalskiej karaki „Flor de la Mar” („Kwiat Morza”). To prawdziwy Święty Gral wśród poszukiwaczy, ponieważ ze starych kronik wynika, że na pokładzie żaglowca znajduje się 60 ton złota oraz ogromna ilość kamieni szlachetnych, w tym diamentów wielkości ludzkiej pięści.

27

Chińczycy zajmują japoński statek

Z ciekawym przypadkiem zgubnych konsekwencji wkroczenia polityki w świat żeglugi mieliśmy do czynienia w jednym z chińskich portów. Zaaresztowano tam ogromny masowiec (226,434 dwt., rok bud. 2011) „Baosteel Emotion”, należący do japońskiego armatora Mitsui OSK Lines (MOL).

Nelly Gąska z nurkiem

Nelly, nurkowie i bomby

- I gdzie to morze? – zapytała Nelly Gąska męża, gdy zaraz po przyjeździe z Odessy zaprowadził ją na Wały Chrobrego. Odpowiedział, że morze jest trochę dalej, ale Szczecin jest miastem morskim, ma stocznie, duży port. On już w Stoczni Szczecińskiej pracuje, a i ona na pewno znajdzie pracę.

Magda Chachawko i Aleksandra Łozowska

Mechanika jest fascynująca

Magda Chawawko i Aleksandra Łozowska już niedługo będą pierwszymi absolwentkami Wydziału Mechanicznego (kierunek mechanika i budowa maszyn) Akademii Morskiej w Szczecinie. Opowiadają o wyborze uczelni, studiach, praktykach na statkach. Opowiadają z pasją. W tym, że wybrały taki właśnie wydział i kierunek nie widzą nic nadzwyczajnego. I żeby było jasne, nikomu nic nie starają się udowadniać. Po prostu lubią przedmioty ścisłe, świat maszyn i mechanikę. Bo mechanika jest cool.