Portal informacyjny dla polskich marynarzy

31-3

W pirackiej niewoli

Zakończyła się najdłuższa w historii gehenna marynarzy przetrzymywanych przez somalijskich piratów. Statek „Iceberg 1” z 24 członkami załogi na pokładzie został porwany jeszcze marcu 2010 roku. Z rąk bandytów odbito go dopiero w tym roku. Dwóch z marynarzy nie przeżyło niewoli, a ci którzy odzyskali wolność opowiadają przerażające rzeczy o prawie trzech latach spędzonych na statku wspólnie z piratami.

Akademia_Morska  Szczecin_01

Cudzoziemcy w Akademii Morskiej

Cztery lata temu kilkunastu cudzoziemców rozpoczęło studia na Wydziale Nawigacyjnym Akademii Morskiej w Szczecinie. Dwoje z nich już jest absolwentami. Właśnie obronili prace dyplomowe. Oboje pochodzą z Grodna, są Białorusinami, ale z polskimi korzeniami. Oboje są już na statkach. Inna Kazimirowicz pracuje na kontenerowcu, a Aleksander Saławiej podjął pracę na holenderskim masowcu.

Marine Sulphur Queen

Tajemnica zatonięcia „Marine Sulphur Queen”

Tajemnicze zniknięcie siarkowca „Marine Sulphur Queen” i jego załogi wzbudziło liczne spekulacje. Chociaż postępowanie powypadkowe szło normalnym torem, tzn. ustalenia możliwych przyczyn katastrofy na podstawie odnalezionych szczątków i zeznań m.in. poprzednich załóg statku, w amerykańskiej prasie pojawiły się artykuły wiążące tragedię z niewyjaśnioną tajemnicą Trójkąta Bermudzkiego.

maersk

Awaria na kontenerowym gigancie

Poważne awarie zdarzają się nawet na najbardziej nowoczesnych statkach. Dowodem tego jest to, co zdarzyło się na początku lutego br. roku na jednym z największych kontenerowców świata – „Emma Maersk” (r. bud. 2006, 15,550 teu), należącym do duńskiego armatora Maersk Line.

21-2

Afryka Zachodnia stała się niebezpieczna

Jednym z problemów, z jakimi musieli borykać się właściciele statków w 2012 roku, był wzrost zorganizowanej przestępczości pirackiej na wodach Afryki Zachodniej. W formie, w jakiej je obecnie obserwujemy, zjawisko to pojawiło się po raz pierwszy w 2009 roku.

45-1

Tajemnicze zniknięcie barkowca

Trudno wprost uwierzyć, aby duży i solidnie zbudowany statek mógł być zagrożony samą tylko potęgą morskiego żywiołu. A jednak, 12 grudnia 1978 roku na wodach północnego Atlantyku, na północ od wysp azorskich, zachodnioniemiecki barkowiec „MÜNCHEN” 37 134 BRT, należący do armatora Hapag-Lloyd z Hamburga, pochłonięty został przez żywioł wraz z całą załogą.

Prestige-Oil-Spill

10 lat temu zatonął mv Prestige

13 listopada 2002 na płynącym z St. Petersburga do Gibraltaru tankowcu m/v „Prestige” doszło do wybuchu w jednym z dwunastu zbiorników. W kadłubie zrobiła się szpara, przez którą ładunek zaczął wyciekać do morza. Statek wiózł 81 tysięcy ton dwóch odmian paliwa ciężkiego, a podczas zdarzenia znajdował się na wysokości wybrzeży hiszpańskiej Galicji. Szalał sztorm.

42- homar

Pół wieku „Rybałki”

W 50. rocznicę otwarcia w Szczecinie Szkoły Rybołówstwa Morskiego odbył się II Zjazd Absolwentów. Uczestniczyło w nim ponad 90 osób. PSRM mieściła się przy Wałach Chrobrego. Od tamtego czasu ten gmach jest siedzibą morskiej uczelni, która w ciągu pół wieku kilkakrotnie zmieniała nazwę. Od 2004 roku jest Akademią Morską.

fot. Christophe Dedieu

Patriotyzm kosztuje

W Niemczech kwestia narodowej bandery dotychczas dyskutowana była praktycznie w zamkniętym środowisku żeglugowców. W tym roku dyskusja na ten temat przeniosła się jednak na płaszczyznę ogólnonarodową. A wszystko to za sprawą flagowego cruisera naszych zachodnich sąsiadów – m/v„Deutschland”.

1-4

Szkoła pod żaglami Pogorii

25 września STS „Pogoria” wyruszyła ze Świnoujścia w kolejny swój rejs. Tym razem kapitan Krzysztof Baranowski, od wielu lat realizujący projekt „Szkoły pod Żaglami” zabrał na pokład – obok polskiej młodzieży, także dwóch rosyjskich wolontariuszy z Kraju Krasnodarskiego.