Portal informacyjny dla polskich marynarzy

32--2

Pożar na Atlantyku

„MSC Flaminia” znajdował się w podróży z Charleston w USA do Antwerpii. 14 lipca br. roku, na środku Atlantyku, około 1000 mm od europejskich wybrzeży, w 4 ładowni kontenerowca wybuch pożar. Gdy załoga przystąpiła do jego gaszenia, nastąpił wybuch jednego z kontenerów, a ogień rozprzestrzenił się na dalszą część ładunku.

Rosyjski lodołamacz

Polarni pionierzy

Możliwość wykorzystywania Szlaku Północnego do komercyjnej żeglugi z Europy do Azji to doskonałe rozwiązanie dla armatorów w czasie, gdy paliwo żeglugowe jest coraz droższe, a efekt cieplarniany z roku na rok zmniejsza pokrywę arktycznych lodów. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to pomysł nowy.

Gwarek Royal Clipper

Portret wiatrem pisany

Końcówka lat 80. W „krzaki” zostaje odholowany niedokończony kadłub żaglowca , który na burcie nosił już dumnie nazwę „Gwarek”. Stał i rdzewiał do 1997 roku. Aż znalazł się kupiec, szwedzka firma eksploatująca pasażerskie żaglowce „Star Clipper”. Szwedzka królowa Sylwia rozbijając butelkę szampana, nadała statkowi imię „Royal Clipper”.

fale.JPG

Fale potwory

Na powierzchniach oce­anów pojawiają się niekiedy fale o wyjątkowej wysokości i stromości. Ich angielska nazwa brzmi abnormal weaves lub monster weaves. W naszym języku nazywane są najczęściej falami fenomenalnymi.

Wizyta w Vigo

Dar Młodzieży – rejs pierwszy

Przed 30 laty na statku szkolnym „Dar Młodzieży” podniesiono banderę. W pierwszy rejs żaglowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza, biorąc kurs na Falmouth. Tam odbywał się start do regat Cutty Sark Tall Ships Race. Na pokładzie „Daru” było 150 kadetów i 50 osób stałej załogi.

wrak

Podmorskie odkrycia

Morskie głębiny wciąż skrywają nieograniczoną wręcz ilość wraków, a wiele z nich w swoich ładowaniach posiada skarby, czekające na swoich odkrywców. A oto kilka ze znalezisk, jakie udało się wydobyć na powierzchnię wód w ostatnim czasie.

Feeder3

Nowy serwis feederowy ?

Na rynku żeglugowym panuje głęboki kryzys. Dotyka on wszystkie główne sektory : masowców, tankowców i kontenerowców, jednak trzecia z wymienionych grup odczuwa go najboleśniej. Łączne straty właścicieli kontenerowców w ubiegłym roku przekroczyły 6 miliardów dolarów. W tym roku większość firm również jest pod kreską. Na niskie frachty nakładają się bardzo wysokie ceny paliw.

Singles06.AlexandrosT2

Rocznica katastrofy masowca

4 maja br. minęła szósta rocznica jednej z największych tragedii na morzu ostatnich lat, z udziałem masowców. Do katastrofy doszło na wodach Oceanu Indyjskiego, około 300 mil morskich od wybrzeży południowoafrykańskich. Płynący z Ponta de Madeira w Brazylii do Chin z ładunkiem 155 tysięcy ton rudy żelaza masowiec typu cape-size m/v „Alexandros T” zatonął w silnym sztormie, po wcześniejszym zalaniu kilku ładowni.

40-1

Statki nie dla grubasów

Z obserwacji kapitanów polskich jednostek wynika, że osoby z nadwagą, mającą negatywny wpływ na jakość pracy, zdarzają im się raz na dwa-trzy zamustrowania. Natomiast taki członek załogi, który ma nadwagę, ale nie wpływa ona na wykonywanie przez niego obowiązków, jest już praktycznie w każdym rejsie.

Lampedusa

Uchodźcy na morzu

Problem imigrantów, dryfujących na tratwach, daleki jest od prawnego uregulowania. W sytuacji więc, gdy statek natknie się na morzu na uchodźców, cały ciężar odpowiedzialności za nich spada na kapitana.