Portal informacyjny dla polskich marynarzy

Początki polskiej floty

Polska otrzymała dostęp do morza na mocy Traktatu Wersalskiego. Był to jednak tylko wąski pas wybrzeża pozbawiony jakiejkolwiek infrastruktury żeglugowej, ze wsią Gdynia i kilkoma niewielkimi miejscowościami, których ludność trudniła się w głównej mierze rybactwem. Wojsko Polskie zajęło te tereny w lutym 1920 roku.

Szukają zapomnianych U-bootów

Brytyjscy poszukiwacze wraków od dwóch lat realizują projekt zatytułowany „Zapomniana wojna U-bootów”. W ramach tego zadania przeszukiwane są jednostki, które zatonęły podczas I wojny światowej na wodach u wybrzeży Walii.

Śladami Ernesta Shackeltona

W lutym tego roku, polski jacht „Selma Expeditions” z polską, 11- osobową załogą, pod dowództwem kpt. Piotra Kuźniara, dopłynął na żaglach do końca Zatoki Wielorybów (Morze Rossa). Kapitan na brzegu Antarktydy zatknął biało-czerwoną banderę. Jest to pierwszy w historii jacht, który dotarł tak daleko na samych żaglach. W to miejsce na krańcu świata docierają jedynie statki z mocnymi silnikami.

Nelly, nurkowie i bomby

– I gdzie to morze? – zapytała Nelly Gąska męża, gdy zaraz po przyjeździe z Odessy zaprowadził ją na Wały Chrobrego. Odpowiedział, że morze jest trochę dalej, ale Szczecin jest miastem morskim, ma stocznie, duży port. On już w Stoczni Szczecińskiej pracuje, a i ona na pewno znajdzie pracę.

Mechanika jest fascynująca

Magda Chawawko i Aleksandra Łozowska już niedługo będą pierwszymi absolwentkami Wydziału Mechanicznego (kierunek mechanika i budowa maszyn) Akademii Morskiej w Szczecinie. Opowiadają o wyborze uczelni, studiach, praktykach na statkach. Opowiadają z pasją. W tym, że wybrały taki właśnie wydział i kierunek nie widzą nic nadzwyczajnego. I żeby było jasne, nikomu nic nie starają się udowadniać. Po prostu lubią przedmioty ścisłe, świat maszyn i mechanikę. Bo mechanika jest cool.

Najdziwniejszy statek świata

Wśród najdziwniejszych konstrukcji pływających świata wyróżnia się z pewnością r/v FLIP (Floating Instrument Platform – Pływająca Platforma Badawcza). Mierząca 117 metrów jednostka przypomina statek, jest jednak bardziej pływającą boją, zwłaszcza w fazie prowadzenia prac badawczych.

Największe katastrofy tankowców

Międzynarodowa Federacja Armatorów Tankowców ds. Zanieczyszczeń (ITOPF) opublikowała właśnie raport podsumowujący największe katastrofy morskie związane z wyciekiem ładunków płynnych w latach 1970 – 2012. Największy rozlew ładunku ropy naftowej w tym okresie był związany z katastrofą statku „Atlantic Empress”. Z kolei na dopiero 35. miejscu znalazł się słynny „Exxon Valdez”, który w 1989 roku rozbił się u wybrzeży Alaski.

Tajemnica zatonięcia „Marine Sulphur Queen”

Tajemnicze zniknięcie siarkowca „Marine Sulphur Queen” i jego załogi wzbudziło liczne spekulacje. Chociaż postępowanie powypadkowe szło normalnym torem, tzn. ustalenia możliwych przyczyn katastrofy na podstawie odnalezionych szczątków i zeznań m.in. poprzednich załóg statku, w amerykańskiej prasie pojawiły się artykuły wiążące tragedię z niewyjaśnioną tajemnicą Trójkąta Bermudzkiego.

Pół wieku „Rybałki”

W 50. rocznicę otwarcia w Szczecinie Szkoły Rybołówstwa Morskiego odbył się II Zjazd Absolwentów. Uczestniczyło w nim ponad 90 osób. PSRM mieściła się przy Wałach Chrobrego. Od tamtego czasu ten gmach jest siedzibą morskiej uczelni, która w ciągu pół wieku kilkakrotnie zmieniała nazwę. Od 2004 roku jest Akademią Morską.